Afvallen met yoga? Met deze tips kan het!


Yoga is van oorsprong een Indiase filosofie met een meditatief karakter. Het was bedoeld om je lichaam, geest en de natuur met elkaar te verbinden. De huidige yogavormen worden steeds vaker gebruikt voor andere doeleinden. Sommigen doen het om leniger en sterker te worden, anderen juist voor de ontspanning of om te ontstressen.

Misschien denk je bij yoga niet meteen aan afvallen. En dat is deels terecht. Er zijn namelijk effectievere manieren om gewicht te verliezen. Maar ook met yoga kun je de nodige kilootjes kwijt raken. Zeker in combinatie met gezond eten en wat extra beweging. Lees in dit artikel hoe je kunt afvallen met yoga en pas de tips direct toe in je dagelijkse leven.


Afvallen met yoga

Wanneer je wil afvallen met yoga, kun je het beste kiezen voor de meest intensieve vormen van yoga, zoals Vinyasa yoga, Power yoga, Ashtanga yoga en Bikram yoga. Hierbij beweeg je in een relatief hoog tempo en verbrand je meer calorieën dan met een rustige yogavorm. Dat wil overigens niet zeggen dat de andere vormen ‘slecht’ zijn. Ze zijn alleen wat minder intensief.

Yoga vermindert stress!

Veel mensen ervaren yoga als rustgevend en vergeten tijdens een les (even) de hectiek van de dag. In verschillende onderzoeken wordt zelfs geconcludeerd dat yoga stress vermindert [1,2]. Dat betekent dat yoga ook indirect een bijdrage levert aan afvallen. Bij sommige mensen zorgt stress er namelijk voor dat ze meer en ongezond gaan eten [3,4]. Ook wel stress-eten of emotie-eten genoemd. Door het verminderen van stress verklein je de kans dat je gaat ongezond gaat snaaien en vergroot je zodoende de kans op afvallen.

Afvallen met yoga vrouw

Bewust omgaan met eten

De oorspronkelijke yogaleer gaat uit van bewust leven. Dat wil zeggen dat je aandacht hebt voor de dingen die je doet en bewuste keuzes maakt. Dat geldt ook voor eten. Het uitgangspunt is dat je kiest voor voeding dat een positief effect heeft op je lichaam en geest, en weinig negatieve gevolgen kent voor dier en milieu. Daarom bestaat een yogadieet meestal uit onbewerkt voedsel, veel groente en fruit, volkoren graanproducten, weinig vlees en geen alcohol.

Natuurlijk ga je van yoga niet direct gezonder eten, maar het kan wel helpen om het principe ‘bewustzijn’ toe te passen op je eetgedrag. Daardoor let je beter op wat je eet en leer je te luisteren naar je eigen lichaam. Hopelijk voorkom je daarmee dat je klakkeloos een hele zak chips naar binnen werkt 🙂

Tips voor afvallen met yoga

Afvallen met yoga kan direct door calorieën te verbranden tijdens een les of indirect door het verminderen van stress en bewuster om te gaan met je eten. Maar uiteindelijk ben jij degene die verantwoordelijk is voor het resultaat. Met de tips hieronder is het zeker mogelijk om met yoga calorieën te verbranden.

Tip 1: Kies een actieve vorm die bij je past

Zoals je al hebt kunnen lezen, kun je het beste kiezen voor één van de actievere yogavormen. Hoe meer calorieën je tenslotte verbruikt, hoe groter de kans dat je gewicht verliest. Kies wel voor een yogavorm die bij je past en probeer het een tijdje. Vind je het niets? Kies dan voor een vorm die beter bij je past en waar je plezier aan beleeft. Alleen dan houd je het lang vol.

Tip 2: Doe het regelmatig!

Als je wil afvallen met yoga, dien je met enige regelmaat een les te volgen. Het liefst twee of drie keer in de week. Heb je een druk leven en weinig tijd om buiten de deur een yogales te volgen? Kies dan voor online yoga. Zo kun je een sessie inplannen op de momenten wanneer het jou het beste uitkomt.

Tip 3: Combineer met een andere sport

Afvallen kan met yoga, maar doe ook andere (thuis)sporten, zoals krachtoefeningen, HIIT en cardio. Hiermee verbrand je nog meer calorieën en zul je sneller resultaat bereiken. Bovendien versterken ze elkaar. Yoga zorgt ervoor dat je spieren sterker en leniger worden, wat goed van pas komt bij de andere sporten. Van de andere sporten krijg je meer kracht en conditie, wat weer goed is voor je yogaposes. Win-win!

Online yogalessen

Vanwege de voordelen van online yoga wisselen steeds meer yogabeoefenaars hun yogastudio-lidmaatschap in voor een digitale versie. Je kunt een les inplannen wanneer jij dat wil, je hoeft geen rekening te houden met anderen en het enige wat je nodig hebt is een laptop en een yogamatje.

Ben je nieuw met yoga en wil je een goed stappenplan om de basishoudingen te leren? Laat je dan inspireren door de online beginnerscursus Yoga Stap voor Stap van de Happy With Yoga Academy. In 9 lessen (video’s) van een uur doorloop je de belangrijkste yogahoudingen, -series en ontspanningsoefeningen. Daarnaast bevat de cursus een video over de yoga filosofie.

Je kunt de cursus hier 30 dagen proberen. Mocht het je niet bevallen, dan krijg je je geld terug!

beginnerscursus yoga stap voor stap artikel afvallen met yoga
  • Vanuit huis aan de slag met een stap voor stap programma

  • Alle basishoudingen van yoga onder de knie krijgen

  • Manier om yoga in je leven te integreren

  • Goede combinatie van inspanning en ontspanning

  • Beter omgaan met je ademhaling

  • Laagdrempelige manier om te starten met yoga

Klik hier voor de uitgebreide review over de Happy With Yoga Academy


Veelgestelde vragen

Afvallen is altijd afhankelijk van je totale eet- en beweegpatroon. Hoe intensiever je beweegt, des te meer calorieën je zult verbruiken. Vanuit dat oogpunt kun je het beste kiezen voor de meest intensieve vormen van yoga, zoals Vinyasa yoga, Power yoga, Ashtanga yoga en Bikram yoga.

Let op je eten en kies een beweegactiviteit die wel bij je past. Door krachttraining, HITT of gewoon regelmatig te wandelen, kun je ook een goed resultaat bereiken. Kies iets wat je leukt vindt, dan is de kans het grootste dat je het lang volhoudt.


Team Fitteronline
In onze blogs maak je kennis met de allernieuwste inzichten in gezondheidsland. Wij helpen je in de wirwar aan (online) informatie en mogelijkheden, zodat jij betere keuzes maakt. Of je nou wil werken aan een gezond gewicht, meer energie wil krijgen of gewoon lekkerder in je vel wil zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *