Waarom is een banaan gezond?


Iedereen weet hoe bananen eruit zien en hoe ongelooflijk lekker ze smaken. In Nederland eten we ze ook graag en staan ze op de tweede plaats van meest gegeten fruitsoort. Maar wat zijn bananen precies, waar komen ze vandaan en wat maakt een banaan gezond? Het antwoord op deze vragen lees je in dit artikel.


Een banaan die jij in de winkel koopt, komt in de meeste gevallen van een bananenplantage uit Latijns-Amerika. Eerst worden ze onrijp geplukt en daarna verscheept in een donkere en koele container. Ze worden als het ware in slaap gebracht om niet te kunnen rijpen. Bij aankomst op de bestemming worden ze weer wakker gemaakt in een rijpkamer en worden ze geel en zacht.

In de winkel is je banaan meestal voorzien van een etiket, met daarop de naam, het land van herkomst en de producent. Zo kun je zien of je banaan een keurmerk heeft en of er rekening is gehouden met bijvoorbeeld de omstandigheden van de arbeiders op de plantage.

Banaan is gezond

Voedingsstoffen in een banaan zijn gezond

Een banaan uit de supermarkt weegt gemiddeld 135 gram en bestaat voor ongeveer 75% uit water. De exacte voedingswaarde hangt af van de grootte en voor een gedeelte van de rijpheid. De voedingswaarde van een banaan per 100 gram is [1]:

MacronutrientHoeveelheidMicronutrientHoeveelheid
Koolhydraten20 gKalium376 mg
Eiwitten1.1 gMagnesium28 mg
Vet totaal0,3 gCalcium6 mg
Vezels totaal1,9 gVitamine A39 µg
Water75,3 gVitamine B60,29 mg
100 gram banaan

Macronutriënten zijn voedingsstoffen die dienen als brandstof en alle energie aan je lichaam leveren. Vitamines en mineralen leveren geen energie, maar hebben wel een super belangrijke bijdrage aan je gezondheid.

Vitamine A is goed voor je huid, ogen, groei en weerstand

Vitamine B6 is belangrijk voor je stofwisseling en vooral voor de afbraak en opbouw van eiwitten

Kalium is goed voor je bloeddruk en heeft een gunstige werking op het overbrengen van zenuwprikkels

Magnesium is nodig voor de vorming van botten en spieren

Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor transport van andere mineralen in je lichaam

In vergelijking met andere fruitsoorten bevatten bananen veel minder Vitamine C. Dat geldt ook voor appels en druiven. Fruitsoorten die veel van deze vitamine bevatten, zijn sinaasappels, mandarijnen, kiwi’s, aardbeien, citrusfruit, papaja, bramen en ander rood fruit

Vitaily review supplementen artikel banaan gezond

Klik hier voor de uitgebreide Vitaily review

Gezonde voordelen van een banaan

Een banaan is gezond door de voedingsstoffen die erin zitten. Van één banaan wordt je natuurlijk nog niet op en top gezond, maar door de voedingsstoffen kun je een aantal indrukwekkende gezondheidsvoordelen ervaren. Hieronder hebben we er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Een banaan verlaagt je bloeddruk

Volgens een Amerikaanse studie zorgt het hoge kaliumgehalte in een banaan voor een beschermende werking tegen een hoge bloeddruk [2]. Kalium is betrokken bij het regelen van de bloeddruk in je lichaam en helpt om het bloeddrukverhogende effect van natrium tegen te gaan.

Een banaan bevordert je hartfunctie

Een hoog kaliumgehalte is goed voor je hart en verkleint ook de kans op een beroerte. Volgens een analyse, die verschillende studies met elkaar heeft vergeleken, kan een dagelijkse consumptie van 1,3 tot 1,4 gram kalium het risico op hartziekten met bijna 30% verlagen [3].

Een banaan is goed voor je zicht

Vitamine A helpt bij het gezond houden van je ogen en is een belangrijk onderdeel van de eiwitten die ligt door de hoornvliezen laten. Door vitamine A kunnen je ogen zich aanpassen aan de schemer en aan donkere ruimtes. Een tekort aan vitamine A kan nachtblindheid en zelfs blindheid veroorzaken [4].

Een banaan vermindert de kans op nierkanker

Volgens een onderzoek uit Zweden hebben vrouwen die wekelijks 4 tot 6 bananen eten, minder kans op het ontwikkelen van nierkanker [5]. Volgens dit onderzoek komt dat doordat een banaan veel antioxidanten bevat.

Is de hoeveelheid koolhydraten in een banaan gezond?

In een banaan zitten redelijk veel koolhydraten. Een groene onrijpe banaan bevat ongeveer 75% aan koolhydraten in de vorm van zetmeel. Naarmate de banaan meer rijpt, wordt een deel van dat zetmeel omgezet in fruitsuikers. Daarom heeft een rijpe banaan een zoetere smaak dan een groene.

En toch kan het geen kwaad om (met mate) bananen te eten, of te verwerken in een smoothie. Dat heeft een aantal redenen.

De hoeveelheid voedingsvezels zorgen ervoor dat de koolhydraten langzaam worden opgenomen en je bloedsuikerspiegel minder schommelt.

Het zetmeel wordt niet omgezet in energie, maar verlaat je lichaam via de ontlasting. Hierdoor heeft het weinig invloed op je stofwisseling.

Om deze redenen scoort een banaan laag in de glycemische index. Deze index geeft aan met welke snelheid het voedsel in ons lichaam wordt opgenomen en hoe snel het je bloedsuikerspiegel laten stijgen. En als er veel suiker in je bloed aanwezig is, verbrand het suiker en is het voor je lichaam niet nodig om lichaamsvet te verbranden.

Een banaan is gezond en geen dikmaker

Je weet nu dat een banaan veel belangrijke vitamines en mineralen bevat en daarom gezond is. Je weet inmiddels ook dat de voedingsvezels in een banaan ervoor zorgen dat de koolhydraten langzaam worden opgenomen en je bloedsuikerspiegel minder doen schommelen.

Toch kun je bananen niet onbeperkt eten en moet je rekening houden met de suikers als je wil afvallen. Wanneer je namelijk (te) veel bananen eet, krijg je ook veel suiker binnen en gaat je bloedsuikerspiegel toch schommelen; en kan je vetvertraging vertragen of zelfs blokkeren.

Fabel over een banaan

Sommige mensen denken dat een banaan de stoelgang afremt of zelf blokkeert. Dat is een fabel. Wanneer je bananen met mate eet, hebben ze absoluut geen negatief effect op je stoelgang. Hier zijn genoeg onderzoeken naar gedaan. Sterker nog; door de hoeveelheid voedingsvezels draagt een banaan juist bij aan een goede stoelgang.

Hoeveel bananen kun je eten?

Ons advies voor het eten van bananen, is hetzelfde als voor alle andere fruitsoorten. Eet dagelijks twee stuks fruit en varieer regelmatig tussen verschillenden soorten fruit. Iemand die wil afvallen kan zich beter beperken tot één stuk fruit per dag, maar iemand die heel veel sport kan misschien wel een banaantje extra pakken. Met andere woorden; stem je consumptie af op de doelen die je hebt.

Bewaartip voor een banaan

Een banaan is heel gevoelig voor koude. Bewaar bananen liever niet in de koelkast, maar op een droge, redelijk koele en donkere plek. Ze blijven het langste goed door de bovenkant van een tros in te wikkelen met folie. Wanneer je een banaan invriest, verwijder dan de schil en bewaar ‘m in een afgesloten bakje in de vriezer.

Ideale snack voor op je werk!

Wanneer gezond eten op het werk belangrijk voor je is, mag een banaan op z’n tijd zeker niet ontbreken. Een banaan is niet alleen maar gezond, maar ook een ideale powersnack om een lange werkdag te tackelen. Je krijgt er direct en langdurig energie van en ook nog eens een goed gevuld gevoel.

Team Fitteronline
In onze blogs maak je kennis met de allernieuwste inzichten in gezondheidsland. Wij helpen je in de wirwar aan (online) informatie en mogelijkheden, zodat jij betere keuzes maakt. Of je nou wil werken aan een gezond gewicht, meer energie wil krijgen of gewoon lekkerder in je vel wil zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *