Gezond uit eten doe je zo! #7 praktische tips


Uit eten is natuurlijk hartstikke gezellig. En (meestal) heel lekker! Maar soms levert het een strijd op met je gezonde voornemens. Thuis ben jij de baas en beslis je zelf wat je in huis haalt en wat er op tafel komt. In een restaurant ben je afhankelijk van de menukaart. Met de tips in dit artikel kun je gezond uit eten zonder de touwtjes helemaal te laten vieren.


Tip 1: Check de menukaart.

Bekijk van tevoren met een kritische blik naar de online menukaart. Daardoor heb je de tijd om na te denken over je keuze en neem je minder snel ongezonde beslissingen. Als blijkt dat er geen gezonde opties op staan, kun je altijd nog het restaurant bellen en je gezonde wensen doorgeven. Dat vinden ze vast niet erg.

Tip 2: Ga niet met honger de deur uit!

Met honger naar een restaurant gaan is niet verstandig. Gezond uit eten wordt namelijk een stuk lastiger als je met een knorrende maag aan tafel zit. Meestal eet je tijdens een gezellig avondje überhaupt al meer, laat staan als je extra hongerig bent. Houd je dagelijkse eetpatroon aan en eet tijdens alle maaltijden de normale porties.

Klik hier voor korting op het persoonlijke voedingsplan van FitChef

Tip 3: Bestel twee voorgerechten.

Bestel twee voorgerechten in plaats van een voor- en hoofdgerecht. Zo blijft jouw portie beperkt en kun je toch lekker meedoen met de rest. Extra tip: skip het broodmandje met kruidenboter! Meestal prop je jezelf er helemaal vol mee en heb je minder plek voor het gezonde eten. Bestel in plaats daarvan een schaaltje olijven of geroosterde groente.

Tip 4: Drink minder calorieen.

Natuurlijk, een wijntje, biertje of colaatje is best lekker bij het eten. Maar beperk het aantal glazen door af te wisselen met een glas water of Spa rood. Zowel alcohol als suikerhoudende dranken leveren namelijk veel nutteloze calorieën. Bovendien vervagen je grenzen door de alcohol en verdwijnt je wilskracht om gezond te eten als sneeuw voor de zon.

Tip 5: Bestel extra groente.

Vraag bij de bestelling om de friet, rijst of aardappelen bij het hoofdgerecht te vervangen voor een schaaltje extra groente of een gezonde salade. Daardoor beperk je het aantal calorieën en krijg je ook nog eens veel vezels, vitamines en mineralen binnen. Ben je een liefhebber van friet? Pik dan wat frietjes van een tafelgenoot 🙂

Tip 6: Sla het toetje over!

In een restaurant zijn magere toetjes zeldzaam. Wil je toch een nagerecht? Bestel dan een schaaltje fruit en vraag om de chocolademousse en slagroom weg te laten. Kan dat niet? Deel dan een toetje met één van je tafelgenoten. Maar je kunt natuurlijk ook alleen een bakje koffie of thee nemen.

Tip 7: Vermijd ‘all you can eat’ restaurants!

Ga niet naar een restaurant waar je onbeperkt kunt opscheppen of bestellen. Dat is ‘de kat op het spek binden’. De kans is groot dat je je zelfbeheersing verliest en een tweede, derde of zelfs vierde bord neemt. Kies liever voor restaurants met een gangenmenu. Daar is de verleiding om een extra bord te bestellen een kleiner.

Vooral genieten!

Een keer uit eten is helemaal niet erg. Ook niet als je geen van bovenstaande tips toepast. Het belangrijkste is dat je een gezellige avond hebt en ervan geniet. Onthoud dat je van één avondje uit niet meteen dik wordt. Dat gebeurt namelijk alleen als je dag in dag uit meer calorieën eet dan dat je er verbruikt. Maar dat wist jij ongetwijfeld al.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *