Is koolhydraatarm eten gezond? Ontdek het hier!


Koolhydraatarm eten is hip. Iedereen lijkt mee te doen aan de koolhydraatarm eten hype. Maar wat houdt het precies in? Heeft iedereen baat bij een koolhydraatarm eetschema? En kun je bijvoorbeeld makkelijk koolhydraatarm uit eten gaan? Wanneer je de juiste informatie over koolhydraatarm eten tot je neemt, kan deze manier van eten absoluut voordelen hebben. Een koolhydraatarm eten boek kan je begeleiden en voorzien van inspiratie tijdens het koken, zodat jij kunt zeggen: ‘koolhydraatarm eten, zo doe je dat!’ Meer weten? Lees maar mee. 


Wat zijn koolhydraten?

Het woord ‘koolhydraten’ is de verzamelnaam voor suikers, zetmeel en vezels. Koolhydraten zitten in vrijwel alles wat je eet en drinkt en kun je grofweg onderscheiden in twee soorten: snelle (eenvoudige) koolhydraten en langzame (complexe) koolhydraten. Jouw lichaam zet alle koolhydraten om in glucose (bloedsuiker), en gebruikt ze daarna als energiebron. Alle koolhydraten leveren 4 calorieën energie per gram.

Langzame koolhydraten worden complex genoemd vanwege de manier waarop de suikers zijn opgebouwd. De koolstofverbindingen worden trager door ons lichaam worden afgebroken, waardoor de energie geleidelijk aan wordt afgegeven. Jij zult daardoor langer een verzadigd gevoel ervaren en minder snel honger krijgen na het eten. Langzame koolhydraten vind je bijvoorbeeld in volkoren producten, havermout en zilvervliesrijst.

Koolhydraatarm eten koolhydraten formule

Snelle koolhydraten hebben een eenvoudige samenstelling en worden door je lichaam sneller omgezet in glucose. Het eten van snelle koolhydraten zorgt eerst voor een snelle piek, gevolgd door een snelle daling van je bloedsuikerspiegel (en energielevel). Wanneer de koolhydraat helemaal op is, is ook de energie op en krijg je weer zin in eten. De snelle koolhydraten vind je vooral in snoep, koek en witbrood en worden als ‘minder gezond’ beschouwd.

Jouw lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren en gebruikt ze als bouwstof om allerlei processen te regelen. Daarom kun je koolhydraten niet volledig uit je leven bannen. Maar te veel koolhydraten, daar kan je lichaam niet goed mee omgaan. Vandaar ook de term koolhydraatarm eten en niet koolhydraatvrij eten. 

Bereken de gewenste hoeveelheid koolhydraten met een handige koolhydraten tabel.

Wat is koolhydraatarm eten?

Maar wat houdt koolhydraatarm eten precies in? Onze voorouders haalden hun energie vooral uit gezonde vetten en eiwitten en slechts 20-40% uit koolhydraten. Tegenwoordig bestaat ons eetpatroon uit zo’n 40-70% koolhydraten en steeds meer suikers. Met koolhydraatarm eten ga je eigenlijk weer terug naar hoe wij als mensen oorspronkelijk aten.

Met een koolhydraatarm eetschema eet je minder suikers en kun je makkelijker afvallen. Dat is dan ook de reden dat veel mensen een koolhydraatarm eten boek kopen. Door minder koolhydraten (suikers) te eten lukt het om sneller gewicht te verliezen. Let op: het is wel ontzettend belangrijk om je lichaam te blijven voorzien van de juiste voedingsstoffen. Een koolhydraatarm eten ontbijt zou extra eiwitten en gezonde vetten moeten bevatten om koolhydraataarm eten te compenseren. Dat geldt ook voor je lunch en avondeten, en zelfs voor koolhydraatarm uit eten gaan of koolhydraatarm eten bestellen bij je favoriete restaurant. Blijf goed voor je lichaam zorgen! 

Sommige koolhydraatarm eten diëten zijn rijk aan verzadigde vetten. Vervang deze vetten zoveel mogelijk  door de onverzadigde variant.

Koolhydraatarm eten is geen keto

Vaak wordt koolhydraatarm eten verward met ketogeen eten (keto dieet). Maar dat ligt toch iets genuanceerder. Bij koolhydraatarm eten bestaat je dagelijkse calorie-inname uit minder dan 40% koolhydraten. Rekensom: eet je dagelijks 2000 calorieën, dan is je koolhydraatinname minder dan 200 gram. In een ketogeen dieet is de koolhydraatinname nog veel lager en eet je dagelijks slecht 20-50 gram koolhydraten. Dat gaat veel verder dan koolhydraatarm eten.

Om je een idee te geven: in één bruine, onbelegde, boterham zitten al bijna 20 gram koolhydraten [1]. Ketogeen eten is behoorlijk streng en wordt onder bepaalde omstandigheden en medische begeleiding voorgeschreven door een arts of diëtist aan bijvoorbeeld mensen met diabetes type 2 [2]. Ketogeen eten is koolhydraatarm eten in extreme vorm.

Koolhydraatarm 50 dagen programma

Klik hier voor de uitgebreide Koolhydraatarm 50 dagen programma review

Waarom koolhydraatarm eten populair is

Koolhydraatarm eten is populair. Steeds meer mensen kiezen voor een koolhydraatarm eten dieet, en doen dat om verschillende redenen. Bijvoorbeeld gewoon om lichaamsvet te verbranden en sneller af te vallen. Mensen met diabetes type 2 krijgen soms een koolhydraatarm eten advies om hun bloedsuiker positief te beïnvloeden en overgewicht tegen te gaan.

Maar koolhydraatarm eten is voor sommigen ook een manier van leven geworden. Omdat men gelooft in de vele gezondheidsvoordelen die koolhydraatarm eten met zich meebrengt. Laat jouw keuze vooral afhangen van je persoonlijke voorkeuren en behoeftes. Sport je veel? Dan is extreem koolhydraatarm eten niet zo handig.

Is koolhydraatarm eten gezond?

Een extreem koolhydraatarm eten dieet, waarbij je de koolhydraatinname met 30-40% beperkt, is voor de meeste mensen niet gezond. Over het algemeen bevat een dergelijke manier van eten namelijk minder fruiten en granen en daardoor onvoldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels [3]. Bovendien is een extreem dieet met veel beperkingen meestal lastig vol te houden. Gewoon omdat het niet praktisch is, te streng, of veel te eenzijdig. 

Wanneer je diabetes hebt, en je je bloedglucosewaarden omlaag wil krijgen, kan koolhydraatarm eten zeker helpen. Onder begeleiding van een diëtist kun je een koolhydraatbeperkt dieet volgen dat aansluit bij jouw persoonlijke situatie. De kosten voor een diëtist worden voor mensen met diabetes vergoed door de zorgverzekering.

Afvallen door koolhydraatarm eten

Een extreme beperking van je koolhydraatinname lijkt vaak goed te werken bij afvallen. Vooral in de eerste weken. Je verliest een paar kilo en denkt eindelijk een succesformule gevonden te hebben. Maar na een aantal maanden val je weer terug naar je oude gewicht, of zelfs erger. Dan is jouw vraag natuurlijk: hoe komt dat?

Extreme koolhydraatbeperking zorgt voor een daling van glycogeen in je lichaam, met als gevolg dat je in de eerste weken vooral lichaamsvocht verliest. Dat kan al snel kilo’s schelen, maar het is geen kwestie van vetverbranding. Wanneer je na een tijdje weer koolhydraatrijk eet, kom je meestal vanzelf weer in gewicht aan.

Maar een beperkte koolhydraatbeperking kan wel degelijk helpen bij afvallen. Omdat je lichaam minder insuline aanmaakt, zul je minder lichaamsvet opslaan en makkelijker lichaamsvet verbranden. Jouw vetvoorraad wordt aangesproken en zal uiteindelijk verminderen.

Koolhydraatarm eten voordelen

Koolhydraatarm eten heeft voordelen:

✅ Een koolhydraatarm dieet bevat meestal veel eiwitten en gezonde vetten, waardoor je na een maaltijd langer verzadigd bent;

✅ De eiwitten in een koolhydraatarm eten dieet zorgen dat je spiermassa in tact blijft (wat weer bijdraagt aan afvallen);

✅ Door koolhydraatarm eten kun je sneller afvallen, waardoor je beter in je vel komt te zitten;

✅ Koolhydraatarm eten bestellen wordt steeds populairder en daarom ook steeds makkelijker om te doen;

✅ Er zijn verschillende boeken over koolhydraatarm eten verkrijgbaar. Het Koolhydraatarm 50 dagen programma is er één van.

Koolhydraatarm eten nadelen

Maar er zijn ook enkele koolhydraatarm eten nadelen op te noemen:

❌ Een extreem koolhydraatarm dieet bevat meestal onvoldoende vitamines, mineralen en voedingsvezels;

❌ Er zitten vaak veel verzadigde vetten in een koolhydraatarm eten dieet. Die verhogen de kans op hart- en vaatziekten; 

❌ Veel mensen die koolhydraatarm eten, vermijden ook de complexe koolhydraten. Daarin zitten juist veel vitamines en mineralen.

❌ Koolhydraatarm eten bestellen is ingewikkeld. Je moet eerst achterhalen of het echt koolhydraatarm eten is; 

Koolhydraatarm eten advies

Een extreem koolhydraatarm eten dieet is niet aan traden. Maar een milde variant, waarbij je de koolhydraatinname 10-15% vermindert, is vaak wel goed toe te passen en veel beter te houden. In de praktijk betekent dat vooral: geen of minder witbrood, frisdrank en snoep en juist veel meer groente, fruit en volkoren graanproducten.

Het allerbelangrijkste voor je gezondheid is gezond eten, want ook zonder koolhydraten kun je nog steeds aankomen. Volkoren graanproducten, groente en fruit leveren de meeste vitamines en mineralen en hebben een positieve invloed op je gezondheid. Alle koolhydraten schrappen uit je voedingspatroon kan sowieso niet én is ook helemaal niet nodig. 

5 praktische tips voor koolhydraten eten

  • Drink minder suikerhoudende dranken, zoals koffie en thee met suiker, frisdrank, vruchtensap en suikerhoudende zuiveldranken. Je kunt bijvoorbeeld koffie of thee met zoetstof proberen, maar helemaal afkicken van de zoete smaak is nog beter;
  • Eet minder tussendoortjes met suiker, zoals snoep en koek. Je hebt ze niet nodig en eet er snel te veel van. Wanneer je hoofdmaaltijden voldoende verzadiging bieden, heb je in principe helemaal geen tussendoortjes nodig. Groente en fruit kan natuurlijk altijd;
  • Eet helemaal geen, of beperk, zoet beleg op je brood. Vervang zoet beleg door kaas, kipfilet, hummes, pindakaas of bijvoorbeeld vis;
  • Eet kleiner porties vezelrijke / koolhydraatrijke producten, zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst, quinoa, peulvruchten en volkoren pasta. Eet juist meer vezelrijk groenten, zoals andijvie, broccoli en peulvruchten;
  • Bereid je koolhydraatarm eten recepten zelf en vervang vanzelfsprekende koolhydraatrijke producten door de groente variant. Maak je spaghetti bijvoorbeeld van courgette en couscous van gemalen bloemkool. Meer levert je ook meer voedingswaarde!
Vitaily review supplementen artikel brood gezond

Klik hier voor de uitgebreide Vitaily review

Past koolhydraatarm eten bij mij?

Het beste koolhydraatarm eten dieet is er eentje die niet te streng is en waar jij jezelf aan kunt houden. Het draait uiteindelijk vooral om jouw persoonlijke voorkeur en waar jij je goed/beter bij gaat voelen. Geen enkel koolhydraatarm eten dieet kan precies voorschrijven wat jouw lichaam precies nodig heeft. Voor de één werkt het bijvoorbeeld goed om minder koolhydraten te eten, terwijl de ander niet zonder vier boterhammen kan.

Jouw lichaam bepaalt wat goed werkt en wat juist niet. Het allerbelangrijkste is dat je daar naar luistert en je niet laat leiden door hypes. Je kunt veel beter kleine stapjes maken en jezelf nieuwe gewoontes aanleren die zorgen voor gewichtsverlies. Vanuit onderzoek weten we namelijk dat langzaam afvallen een duurzaam resultaat op levert. Koolhydraatarm eten kan afvallen zeker een boost geven!

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over koolhydraatarm eten? Of wil je weten of koolhydraatarm eten beter is dan vetarm eten? Lees dan ook nog even onderstaande veelgestelde vragen. Koolhydraat eten, zo doe je dat!


Veelgestelde koolhydraatarm eten vragen

Koolhydraatarm eten is gezond voor een bepaalde periode. Maar houd er rekening mee dat je niet te lang koolhydraatarm eet. Je lichaam heeft koolhydraten nu eenmaal nodig als bouwstof en voor bepaalde belangrijke processen.

Ja, je kunt dankzij koolhydraatarm eten afvallen. Wanneer je minder koolhydraten eet, eet je vaak ook minder calorieën. Zoals je misschien weet zorgt een negatieve energiebalans (meer calorieën verbranden dan je nuttigt) ervoor dat je gewicht verliest. Koolhydraatarm eten bestellen is daarom beter dan een vette hap bestellen en zal bijdragen aan gewichtsverlies.

Let op: als je tijdens het koolhydraatarm eten nog net zoveel calorieën binnenkrijgt als voorheen, val je geen kilo af. Zorg dat je structureel minder calorieën eet, ten opzichte van de calorieën die je verbruikt.

Bij koolhydraatarm eten houd je rekening met de verdeling van snelle koolhydraten. Kies voor meer langzame koolhydraten en voor minder snelle koolhydraten. Probeer bijvoorbeeld bij een koolhydraatarm eten ontbijt met name voor langzame (complexe) koolhydraten te kiezen.

Een koolhydraatarm eten boek, zoals het Koolhydraatarm 50 dagen programma, geeft je veel inspiratie voor gezonde recepten. En wil je toch eens in een restaurant eten? Zoek dan van tevoren naar tips voor koolhydraatarm uit eten gaan. Dat scheelt enorm!

Iedereen kan in principe koolhydraatarm eten, maar er zijn wel een aantal uitzonderingen. Gebruik je bepaalde medicatie of loop je om een andere reden bij een arts? Vraag dan eerst meer informatie, zodat je weet of koolhydraatarm eten geschikt is voor jouw situatie.

Koolhydraatarm eten is beter dan vetarm eten. Uit onderzoeken is gebleken dat je meer afvalt van minder koolhydraten eten dan van minder vetten eten. Het is bovendien een gezondere manier van afvallen. Natuurlijk helpt het al wanneer je minder alcohol, frisdrank, snoep, koek en andere suikerbommen eet en drinkt. Dit soort producten zijn sowieso niet goed voor je lichaam en zullen het afvallen alleen maar tegenwerken.

Ja, het is mogelijk dat je van koolhydraatarm eten bijwerkingen ervaart. Mogelijke (extreme) bijwerkingen zijn: een licht gevoel in je hoofd, verwardheid of vergeetachtiger zijn. Ervaar je ernstige koolhydraatarm eten bijwerkingen of gebruik je bepaalde medicatie? Raadpleeg dan altijd een arts.


Team Fitteronline
In onze blogs maak je kennis met de allernieuwste inzichten in gezondheidsland. Wij helpen je in de wirwar aan (online) informatie en mogelijkheden, zodat jij betere keuzes maakt. Of je nou wil werken aan een gezond gewicht, meer energie wil krijgen of gewoon lekkerder in je vel wil zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *