Spieropbouw: hoe doe je dat? | Effectieve tips + Spiermassa Protocol Review

Deel artikel 👇


Verlang jij naar een gespierder lichaam? Wil je dat al die workouts in de sportschool nu eindelijk eens hun vruchten gaan afwerpen? En lijkt effectief spieren opbouwen jou een heerlijke uitdaging? Spieropbouw is een concept dat je echt even moet begrijpen, wil je er effectief mee aan de slag kunnen. Met alleen een spieropbouw schema kom je er dus niet.

Het is nodig dat je weet wat spieropbouw is, hoe je je spiermassa percentage berekent en hoe je spiermassa als man of vrouw kan opbouwen. Wil je daar meer over weten? Of ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden met het populaire Spiermassa Protocol van de Droog Trainen Academie? Lees dan vooral verder!


Wat is spiermassa?

We beginnen dus bij het begin: wat is spiermassa eigenlijk? En waarom zijn mensen in de fitnesswereld er zo mee bezig? Spiermassa is het deel van je lichaam dat uit spieren bestaat. Oftewel: het gewicht van je spieren. Waar sommigen denken dat er een bepaald percentage spiermassa nodig is om ‘te slagen’, is dat in theorie onjuist. Het gaat er vooral om dat het hele spieropbouw pakket klopt: dat de hoeveelheid spiermassa, vocht en vetten met elkaar in verhouding zijn. Daarom focussen veel mensen op afvallen én spieren behouden. Zo verlaag je je vetpercentage, maar niet je spiermassa.

Waarom zou je spiermassa opbouwen?

Misschien is de noodzaak van spiermassa je nog niet helemaal duidelijk. In dat geval leg ik graag even uit wat het nut is van meer spiermassa! Er zijn namelijk heel wat voordelen op te noemen voor het hebben van voldoende spiermassa. De belangrijkste vind je hieronder:

✅ Het maakt je lichaam sterk, zodat je gewrichten en botten ontlast worden;

✅ Je verbindingsweefsel en botdichtheid worden er beter van;

✅ Je hebt zo minder kans op blessures en botbreuken;

✅ Je stofwisseling wordt sneller bij meer spiermassa (dus je kan meer eten);

✅ Als je sterker bent wordt alles in het leven makkelijker;

✅ Door te trainen voorkom je veel spiermassa verlies (dat gebeurt namelijk als je ouder wordt);

✅ Je ziet er gezonder, fitter en sterker uit met meer spiermassa;

✅ Je wordt zelfverzekerder, omdat je fysiek meer aankunt;

✅ Je hebt minder kans op ziektes zoals diabetes, omdat je lichaam insuline beter kan reguleren;

✅ Je houding wordt er beter door;

✅ De kans op dementie wordt kleiner, omdat je hersencellen beter ondersteund worden.

Kortom: genoeg redenen om aan de slag te gaan met spieropbouw. Ben jij daarin geïnteresseerd? Dan vind je het vast ook interessant om te weten hoe spieropbouw werkt. Dat vertel ik je hieronder!

Spieropbouw tips

Hoe werkt spieropbouw voor mannen en vrouwen?

Hoe werkt spieropbouw precies? Je kunt je voorstellen dat de aanpak verschilt per geslacht. Allereerst is het goed om te weten dat het sowieso voor iedereen mogelijk is; het maakt dus niet uit waar jij je momenteel bevindt in je fitness journey. Je moet er overigens wel echt hard voor trainen en je beseffen dat het een proces is dat tijd kost. Door de juiste balans te vinden in het aantal sets en herhalingen dat je met krachttraining doet én je trainingsvolume en -intensiteit, gaat je lichaam meer spieren opbouwen. Die sixpack is er dus niet al binnen een paar weken.

Bij spieropbouw speelt niet alleen fitness een grote rol, maar ook voeding. Wil je meer spiermassa als man of vrouw? Dan is het nodig dat je je voedingspatroon aanpast en het heel serieus neemt. Je moet bereid zijn om maanden tot jaren aan de slag te gaan. En weet ook dat spieropbouw op een gegeven moment stagneert als je vaak en ook langdurig krachttraining hebt gedaan. Die max die je dan bereikt, is voor iedereen anders. We zijn nu eenmaal allemaal anders gebouwd. Je leeftijd en bepaalde erfelijke factoren spelen hierin ook een rol.

Spiermassa man vergroten

De hoeveelheid spieropbouw die je per periode kunt bereiken, hangt vooral af van of je een man of vrouw bent. Wil je spiermassa als man vergroten? Weet dan dat je 0,1 tot 0,25kg aan spieren per week kunt opbouwen. Dat is omgerekend ongeveer 1kg per maand als beginner. Aan het begin van je proces gaat het namelijk sneller dan wanneer je al even bezig bent. Het is voor mannen mogelijk om uiteindelijk 20 tot 25kg aan spiermassa op te bouwen op een natuurlijke manier.

Spiermassa vrouw vergroten

Bij vrouwen gaat spiermassa opbouwen wat langzamer. Zij kunnen 0,12kg aan spiermassa per week opbouwen, dus ongeveer 0,5kg per maand. In totaal kunnen vrouwen dankzij spieropbouw maximaal 10 tot 12kg aan spieren opbouwen. Dat komt door het verschil in hormoonhuishouding tussen mannen en vrouwen. Dat is ook de reden waarom vrouwen een andere lichaamsbouw hebben en over het algemeen van nature wat meer vet aan het lichaam hebben dan mannen.

Spiermassa berekenen? Zo doe je dat!

Om je doel rondom spieropbouw te behalen, is het handig dat je eerst weet waar je nu staat. Een doel bereiken wordt dan namelijk gemakkelijker, omdat je beter voor ogen hebt wat de afstand is die overbrugt moet worden. Daarom kun je je spiermassa berekenen. En spoiler alert: dat doe je niet door middel van de weegschaal. Het enige waar je die voor kunt inzetten is om te zien of je aankomt in gewicht. Overigens is dat wel de bedoeling als je een spieropbouw schema volgt. Blijf je op gewicht of val je af? Dan weet je dat je te weinig eet op een dag (of teveel verbrandt).

Hoe je je spiermassa percentage dan wel meet? Door een weegschaal te gebruiken met een bio-impedantiemeter. Deze geven namelijk aan wat je spierpercentage en vetpercentage zijn door middel van kleine stroomschokjes. Zo meten ze de weerstand in je lichaam (en die is bij spier- en vetweefsel wezenlijk anders). In combinatie met je gewicht wordt zo je spiermassa berekent.

Een andere methode is een huidplooitang gebruiken voor je vetpercentage, maar daarmee bereken je dus geen spiermassa percentage. Je kunt verder nog foto’s maken om je progressie bij te houden of een meetlint gebruiken. Al zijn dat minder nauwkeurige methoden dan die speciale weegschaal gebruiken. Toch is het voor veel sporters handig om bepaalde methoden te combineren, zodat zij zichzelf blijven motiveren.

Spieropbouw man vrouw

Tips voor spieropbouw

Ben jij gestart met spieropbouw, maar gaat het je niet snel genoeg? Of wil je het gewoon graag zo effectief mogelijk aanpakken? Dan kun je je spieropbouw versnellen door onderstaande tips op te volgen.

1. Eet gevarieerd en gezond

Klinkt logisch, toch? Maar niet iedereen die spieren opbouwen wil, volgt dit principe op. In plaats van gevarieerd en gezond te eten, slaan sommige mensen snel door. Zij eten bijvoorbeeld alleen nog maar kip, rijst en broccoli of laten zich helemaal meeslepen in de wereld van eiwitshakes. Er is absoluut niets mis met beide voedingssoorten, maar het blijf wel belangrijk om te zorgen voor variatie. Wissel af en probeer met regelmaat iets nieuws. Zo blijft het afwisselend en blijf jij meer gemotiveerd. Als je namelijk uitgekeken raakt op een ‘saai eetpatroon’, dan heb je direct minder zin om je doelen te behalen. En zoals je inmiddels weet is spieren opbouwen iets wat tijd en doorzettingsvermogen vraagt. Maak het jezelf dus niet onnodig moeilijk!

2. Verhoog je calorieën met beleid

Ga je je spieren opbouwen, dan moet je waarschijnlijk meer calorieën eten dan je voorheen deed. Het is heel belangrijk dat je dit met stapjes doet, met beleid dus. Als je dat niet doet, slaat je lichaam veel meer vet op dan de bedoeling is en ben je dus verder van je doel af dan ervoor. Het is daarom zeker niet verstandig om ongezond te bulken en allerlei gainers of suikerrijke eiwitrepen te eten. Dit werkt soms even, maar uiteindelijk gaat er ook veel extra vet aan je lichaam zitten en dat moet je er vervolgens weer af zien te krijgen. Niet doen, dus.

3. Hanteer de juiste verhouding macro’s

Naast calorieën moet je de juiste hoeveelheden macro’s binnenkrijgen. Dat zijn namelijk de bouwstenen voor je lichaam. Het zijn de vetten, koolhydraten en eiwitten die de heilige drie-eenheid vormen. Je kunt je persoonlijke macrobehoefte online berekenen en er vervolgens je voeding op aanpassen. TIP: als je je macrobehoefte kent, is het handig om een voedingsschema te (laten) maken. Dan weet je precies wat je wel/niet mag eten om je doel te bereiken.

4. Voorkom de afbraak van spiermassa

Helaas is de tijd die nodig is om spieren af te breken veel korter dan hoelang je erover doet om spiermassa op te bouwen. Dus als jij op vakantie gaat en je schema even helemaal laat voor wat het is, dan ben je al snel weer terug bij af. Weet je echter hoe je spierafbraak voorkomen kunt? Dan beperk je de schade en kun je toch even genieten van die welverdiende vakantie en het lekkers dat erbij komt kijken.

Probeer daarom alsnog veel eiwitten binnen te krijgen en regelmatig (gezond) te eten. Is het mogelijk om te sporten op vakantie? Dan kun je met één intensieve training met zware gewichten al veel verschil maken. Onthoud: beter iets dan niets! Is er nu geen sportschool aanwezig, dan kun je altijd nog trappen lopen in plaats van de lift nemen en grote stukken wandelen die je anders met het openbaar vervoer of de auto had afgelegd. Lekker in beweging blijven scheelt dus al een hoop.

5. Volg een spieropbouw schema (Spiermassa Protocol!)

Je kunt spiermassa als man of vrouw het beste opbouwen door een gericht schema te volgen. Met een spieropbouw schema hoef je namelijk geen moment na te denken over hoe je je workout invult. Dit is allemaal vastgelegd op een manier die zorgt voor het meeste resultaat. Nu begrijp ik dat je misschien niet goed weet hoe je zo’n spieropbouw schema kunt maken. Gelukkig hoef je dat ook niet zelf te doen. Ik heb namelijk een schema ontdekt dat ontzettend goed werkt. Het is niet voor niets een populair schema. Ik heb het over het Spiermassa Protocol van de Droog Trainen Academie.

Spiermassa Protocol Review!

Ik vertel je graag meer over dit Spiermassa Protocol, want het is heel interessant voor iedereen die aan spieropbouw wil doen. Of beter gezegd; voor iedereen die spieren opbouwen serieus neemt en er echt voor de volle 100% voor wil gaan. Het is namelijk iets wat veel inzet en doorzettingsvermogen van je vraagt.

Voel jij aan alles dat je er klaar voor bent om je droomlichaam te bereiken? En ben je bereid om er bepaalde dingen voor te doen, maar ook voor te laten? Lees dan vooral verder, want het Spiermassa Protocol is dan de perfecte tool voor jou! En ik verklap alvast: het is een zeer effectief stappenplan.

Wat is het Spiermassa Protocol?

Het Spiermassa Protocol is een digitale gids voor spieropbouw, die door velen ook wel gezien wordt als een alles-in-een pakket: een spieropbouw pakket, dus! Het helpt jou je droomlichaam te realiseren door effectief, maar ook slim te trainen op basis van 3 principes. Verder krijg je de kennis en tools om de juiste voeding tot je te nemen (met minimale beperkingen, dus flexibel diëten!). En je kan helemaal zelfstandig aan de slag, ongeacht je niveau of ervaring. Dat klinkt goed, toch?

Wil jij je spieropbouw versnellen, dan is het Spiermassa Protocol hiervoor heel geschikt. Rinus, ontwikkelaar van het Spiermassa Protocol, heeft in 10 maanden tijd 5kg aan spiermassa opgebouwd en zijn leven omgegooid. Van ineffectief trainen en niet op de juiste manier eten en drinken, naar 10 maanden lang bulken en effectief trainen. Rinus: “Toen ik mijn vetpercentage vervolgens verlaagde, was het resultaat boven verwachting.” Rinus kwam in de beste vorm van zijn leven dankzij het Spiermassa Protocol. En hij heeft dit spieropbouw pakket daarom ook beschikbaar gesteld voor anderen.

Droog Trainen Academie

Het Spiermassa Protocol voor spieropbouw is onderdeel van de Droog Trainen Academie. Zonder te veel uit te wijden over dit bedrijf, is het in mijn ogen wel de ideale plek om advies te vragen over spiermassa berekenen en je spiermassa als man of vrouw vergroten. Daarom is het interessant om toch in het kort te weten te komen waar de Droog Trainen Academie voor staat en door wie het heeft opgericht.

Het bedrijf is in 2013 gestart door Rinus en Henry en heeft door de jaren heen honderden klanten geholpen om effectief vet te verliezen en spiermassa op te bouwen. De heren zijn geïnteresseerd in voeding en krachtsport en hebben hun krachten, kennis en ervaring gebundeld om het effectieve Spiermassa Protocol op de markt te brengen. Dankzij hun bedrijf bereiken zij veel mensen die vastlopen in het behalen van hun gezondheidsdoelen. En omdat Henry en Rinus weten hoe zij in de praktijk zulke doelen kunnen behalen, zijn zij goed in wat zij doen. In mijn Droog Trainen Academie review lees je meer over de partij achter dit Spiermassa Protocol.

Henry en Rinus van Droog Trainen Academie

Inhoud Spiermassa Protocol

Dus wat krijg je specifiek als je met het Spiermassa Protocol aan spieropbouw wilt doen? Het pakket bestaat uit vier onderdelen. Ik bespreek ze graag hieronder met je.

✅ Theorieboek (in e-book formaat): hierin lees je over de kennis en ervaring van Rinus en Henry. Alle informatie die jij nodig hebt, staat erin. Denk dus aan kennis rondom voeding, training, maar ook leefstijl en supplementen. Alles wat eraan bijdraagt om spieropbouw te realiseren staat erin! Ook staat er uitleg in voor de hard gainers onder ons;

✅ Praktijkplan (in e-book formaat): het is een simpel stappenplan waarin je wordt meegenomen in het proces van spieropbouw. Denk aan manieren waarop je zou moeten eten en trainen, maar ook hoe je je progressie kunt meten. Bovendien leer je in dit e-book hoe kleine aanpassingen zorgen voor maximaal resultaat. En dat wil je natuurlijk!

✅ Trainingsschema’s (in pdf formaat): je ontvangt trainingsschema’s voor 3, 4 en 5 dagen sporten per week, voor 12 weken lang. Zo kun je aan spieropbouw doen door de juiste oefeningen, sets, reps, trainingssplit en rusttijden te hanteren. De trainingsschema’s zijn persoonlijk door Henry en Rinus gemaakt en ook door hen getest. De heren staan er dus volledig achter;

✅ Macro calculator (in een Excel bestand): ben je niet zo dol op rekenen? Dan kun je de macro calculator in Excel heel gemakkelijk inzetten om jouw ideale startwaarden te berekenen. Zo weet je waar je met jouw voedingsschema kunt beginnen. Het aantal calorieën, vetten, koolhydraten en eiwitten dat je nodig hebt, wordt in één oogopslag duidelijk.

Hoeveel kost het protocol?

Als je denkt dat je de hoofdprijs betaalt voor zoveel waarde, dan heb je het mis. Het Spiermassa Protocol is namelijk heel voordelig op de kop te tikken. De informatie in het spieropbouw pakket is tijdloos en op elk moment toe te passen; nu en later. En omdat je ontdekt hoe jij zelf je macro’s kunt berekenen, kun je het plan desnoods een beetje aanpassen als dat nodig blijkt te zijn. Daarom kun je er altijd succes mee behalen!

Het volledige Spiermassa Protocol kost tijdelijk slechts €47 (i.p.v. €97)! Dat betekent dat je nu maar liefst 50 euro korting krijgt op de originele verkoopprijs. En geloof mij: deze kleine investering is het zeker waard als jij gericht stappen wilt zetten in jouw eigen spieropbouw proces.

Voor wie is het geschikt?

Het Spiermassa Protocol is vooral geschikt voor mannen met een vetpercentage van minder dan 20% en nieuw zijn of enige ervaring hebben met krachttraining. Dit moeten wel gemotiveerde mannen zijn; het Spiermassa Protocol werkt heel goed, maar je moet wel de handen uit de mouwen steken en in actie komen. Kortom: je moet het zelf doen!

Ben jij een eeuwige bulker met een vetpercentage hoger dan 30%? Dan ben je niet de ideale klant voor Henry en Rinus. Wat je dan wel kunt doen (want ik wil je natuurlijk graag op weg weg helpen)? Het Droog Trainen Protocol Mannen kopen! Daarin ga je eerst focussen op je vetpercentage verlagen, zodat je daarna kunt doorpakken met het Spiermassa Protocol!

Ik adviseer vrouwen om sowieso te kiezen voor het Droog Trainen Protocol Vrouwen. Veel vrouwen willen namelijk hun vetpercentage verminderen en tegelijkertijd meer spiermassa opbouwen voor mooiere vrouwelijke rondingen. En dat is nou precies waar de focus op ligt binnen dit programma.

Goed om te weten

Houd er rekening mee dat je geen compleet voedingsschema aangeleverd krijgt bij het Spiermassa Protocol. Dat is ook niet mogelijk, want een algemeen schema is er niet. De behoeften zijn voor elk mens anders. Bovendien vind jij bepaalde dingen lekker of minder lekker en daardoor kan je nooit exact hetzelfde voedingsschema volgen als ieder ander. Wél krijg je alle informatie en tools om zelf een geschikt voedingsschema te maken. Rinus en Henry geloven er namelijk in dat je veel meer leert als je zelf aan de slag gaat. En dan heb je nooit meer iemand anders nodig om zo’n schema voor je te maken!

Spiermassa Protocol bestellen?

Wil jij het Spiermassa Protocol bestellen? Dat kan eenvoudig online. Via dit artikel kom je vanzelf op de kortingspagina terecht. Daar kun je het Spiermassa Protocol kopen voor slechts €47 (i.p.v. €97) en stap voor stap jouw droomlichaam bereiken!

Je kunt betalen met IDEAL en PayPal – of met Bancontact/Mr Cash als je in België woont. Zodra je je bestelling afgerekend hebt, krijg je binnen een paar minuten een e-mail om het protocol te downloaden. Je hoeft dan alleen nog in te loggen op je account, waarna je direct van start kan gaan. Zo eenvoudig is het!

TIP: heb je in het verleden het Droog Trainen Protocol gevolgd? Dan kun je na het afrekenen de inloggegevens van dat account gebruiken om ook op de pagina van het Spiermassa Protocol in te loggen.

Conclusie: Spiermassa Protocol kopen of niet?

Twijfel je nog of spieropbouw realiseren aan de hand van het Spiermassa Protocol ook iets voor jou is? Ik kan er eigenlijk kort over zijn; dit protocol heeft zichzelf keer op keer bewezen. Dus als jij bereid bent om er echt voor te gaan en je neemt het protocol serieus, dan kan jij ook je doelen behalen aan de hand van deze methode. Hoe langer je twijfelt, des te langer het duurt voordat jij je droomlichaam hebt gerealiseerd. Mijn advies is daarom om vandaag te starten. Gisteren ga je niet meer redden, dus het perfecte moment is nu!


Veelgestelde vragen

Het Spiermassa Protocol is een digitaal product in de vorm van e-books en overige bestanden. Je krijgt dus GEEN product bij je thuisadres geleverd. Na aankoop ontvang je een email met inloggegevens in je mailbox. Hiermee kun je inloggen op de website en het Spiermassa Protocol downloaden. Je download de digitale producten in PDF of Excel formaat. Dit betekent dat je het protocol op al je favoriete devices kan bekijken, zoals smartphone, tablet, e-reader of laptop.

In het Spiermassa Protocol wordt gewerkt op basis van flexibel diëten. Dat betekent dat je nog steeds leuke dingen kan doen en ook heel veel mag eten en drinken. Je bent hier redelijk vrij in. Tijdens het “bulken” is het verstandig om zoveel mogelijk “clean” te eten om overtollig vet te minimaliseren. Ik raad je wel aan om minimaal 80-90% van de tijd voedzaam en gezond te eten.

Jazeker! Het trainingsschema bestaat uit drie fases en is ook geschikt voor beginners. De sets en herhalingen staan duidelijk aangegeven per oefening. Jij moet het gewicht kiezen wat voor jou geschikt is. Het beste is om rustig en/of onder begeleiding te beginnen als je onervaren bent. Een lidmaatschap van een sportschool is vereist om met het trainingsschema aan de slag te gaan. Het trainingsschema bestaat uit 3, 4 of 5 trainingsdagen per week. Minder dan de aangegeven dagen kan, maar wordt niet aangeraden.


Team Fitteronline
In onze blogs maak je kennis met de allernieuwste inzichten in gezondheidsland. Wij helpen je in de wirwar aan (online) informatie en mogelijkheden, zodat jij betere keuzes maakt. Of je nou wil werken aan een gezond gewicht, meer energie wil krijgen of gewoon lekkerder in je vel wil zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *